Szentkirályszabadjai szellemváros és a tapolcai Malom-tó

2018. május 24. 17:30 - Forrás Dániel

A pünkösdi hosszú hétvégét elég sűrűre sikerült betáblázni, ezért a motorozásra most csak egy délután jutott. Egyik volt motoros kollégámmal, Krisztiánnal beszéltünk meg egy közös gurulást Szentkirályszabadjára a szovjet szellemvárosba és Tapolcára a Malom-tóhoz. Úgy volt, hogy csak ketten megyünk, de Eszter is kedvet kapott a kiránduláshoz és jött velem.

Szentkirályszabadjai szellemváros

Nyúlon találkoztunk a benzinkúton, teletöltöttük a motorokat és a 82-esen indultunk a Balaton felé sok más közlekedővel egyetemben. Végig nagy volt a forgalom, úgyhogy az is nagy szó, hogy legalább a cseszneki szerpentin első felén nem tartottak fel minket. Az elhagyatott katonai bázist Veszprém felől akartuk megközelíteni, de az elkerülőn sikerült elvétenem a lehajtót. Visszafordultunk, de a 2x2 sávos úton esélytelen lett volna balra fordulni, úgyhogy Szentkirályszabadja felől közelítettük meg a laktanyát.

Kb. 2 km hosszú murvás út vezet a szellemvároshoz. Krisztián csapatta is az Africa Twinnel. Én a Bandittal csak vergődtem, úgyhogy inkább felmentem a párhuzamos kerékpárútra miután nem volt rajta semmi forgalom. A táv feléig volt megcsinálva az aszfaltos kerékpárút, utána maradt a murva. A város szélén leraktuk a gépeket és gyalog jártuk be a lepusztult körzetet.

Az egykor katonai reptérként és támaszpontként szolgáló kisvárost a ’60-as években építették. Orosz és ukrán katonák állomásoztak itt családjukkal együtt egészen a Szovjetúnió felbomlásáig. Akkor azonban egyre többen vándoroltak el, így a ’90-es évek elején elhagyatottá vált a laktanya.

A lerobbant városrészt gyakran Magyar Csernobilként emlegetik, de közel sem az. Nem jártam az atomkatasztrófa helyszínén, de képeket láttam és talán ezért számítottam többre. Vártam egykori életre utaló jeleket: bútorokat, könyveket, játszóteret, bármit. Ehelyett gyakorlatilag növényekkel, fákkal, bozóttal benőtt épületeket láttunk, a falakon és a törmeléken kívül semmi más nem maradt meg. A hely hangulata sem volt hátborzongató, mivel elég sokan turistáskodtak a laktanyában, míg mások egy lezárt területen driftelgettek, de paintball nyomai is látszottak a falakon. Ja, és szellemekkel sem találkoztunk. A magas elvárásaim ellenére érdekes volt, egyszer mindenképp érdemes megnézni.

Balaton-felvidék

Egy órás nézelődés után nyeregbe pattantunk és visszakanyarodtunk az elkerülőre és Balatonfüred felé folytattuk utunkat. A part melletti 71-es úton kényelmes tempóban haladtunk, hogy legyen időnk a vitorlásokkal teli Balatont csodálni. Zánkánál Tapolca felé fordultunk. Érdemes erre menni, mert természeti látnivalókban gazdag, dimbes-dombos vidéken kanyaroghatunk. Ráadásul alsóbb rendű út ellenére nem volt rossz a minősége.

Malom-tó, Tapolca

Krisztián néhány éve fedezte fel a helyet, úgyhogy ismerte a járást. Egy külső parkolóban álltunk meg, ahonnan 3 perc sétára volt a tó. A kis tóhoz az út egy patak mellett vezetett. Rendkívül hangulatos kis hely a Malom-tó és környéke: be van parkosítva, a tóban különböző méretű és színű halak úszkálnak, és a víz sodrását kihasználva vízimalom is működik. (Elvileg, mert amikor ott jártunk épp nem üzemelt.) Ettünk egy fagyit és elindultunk haza.

Devecser-Pápa-Győr útvonalat beszéltük meg, de én még csavartam rajta egyet: beiktattam a múltkor felfedezett kanyargós szakaszt a 83-ason, ezért senki sem értette Devecser után miért fordulok Veszprém felé. Eszter mondta is, hogy Győr egyenesen van. Győr előtt megbeszéltük, hogy lesz még folytatás és elköszöntünk.

Útvonal

Google maps
RBiker

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.