Féktárcsa mizéria

2019. szeptember 17. 09:00 - Forrás Dániel

20190914_162320.jpgGyorsan elrepült 2 év, megint aktuális lett a motorom műszaki vizsgáztatása. Idén lenyomtam a Bandittal pár hosszú túrát, mindig megkapta a szükséges szervizt és semmi hibát nem tapasztaltam, úgyhogy nyugodt szívvel vittem műszakira.

Nekifutás a műszakinak 1.

A vizsgáig el se jutottam, az előzetes fékerő mérésnél jött a pofára esés: az első féknél a fékerő ingadozás magasabb, mint a megengedett. Magyarul üt a tárcsa, így pedig nem megy át a műszakin. Én semmi problémát nem észleltem a fékkel, ugyanolyan jónak éreztem, mint előtte bármikor, de a műszer mégse ezt mutatta. „Csináltasd meg, majd hozd vissza.” – mondta a vizsgabiztos.

Szervizkörút

Nem akartam halogatni a dolgot, mert még nem ért véget a szezon, úgyhogy egyből mentem is a helyi Suzuki szervizbe a problémámmal. Mondja a srác, hogy találkoztak már ilyennel jópárszor, féktárcsa cserével lehet megjavítani. Ott jött az újabb pofon, amikor megkérdeztem ez mégis mennyibe fáj. Elkezdett számolgatni, hogy egy tárcsa 60 körül van, de az én motoromon elől kettő van, szóval az 120, meg az új tárcsához új betét dukál, plusz munkadíj és meg is érkeztünk a cirka 150-160 ezres számlához. Egy ekkora kiadás úgy hiányzott, mint mókusnak az erdőtűz. Azért bementünk az üzletbe, hogy megnézzük milyen tárcsák, fékbetétek vannak, de jól saccolt. Tárcsánként 3.000 forintot lehetett volna fogni, ha gyári helyett utángyártottal számolunk, de ez már nem oszt, nem szoroz.

Megkérdeztem milyen alternatíváim vannak, de nem volt megnyugtató a válasz. Meg lehet próbálni megköszörülni a tárcsát, de a gép olyan minimális deformációt is kimutat, amit szabad szemmel nem lehet látni, ezért nagyon javítani sem. Úgyhogy vagy jó lesz, vagy nem. Lehet bontottan is tárcsát venni, de az is legalább ugyanennyire lutri. A szervizbe mondták még, hogy most nagyon ráállhattak erre a műszakin, mert soha ennyi féktárcsát nem adtak el mint idén.

Engem ez nem vígasztalt, úgyhogy fogtam magam és átgurultam egy másik szervizbe másodvéleményért. Ott is ugyanezt mondták, a költségbecslés is hasonló értékre jött ki. Itt még mondta a srác, hogy meg lehet próbálni szétszedni, megtisztítani a féket, lehet csak egy dugattyú állt be. Aztán vagy működik vagy nem. Felhívtam egy 3. szerelőt is, de ő is ugyanazt mondta, mint a másik kettő... 

Sokk és kutatás

Otthon először magamba zuhantam és próbáltam feldolgozni a hallottakat, majd nekiestem az internetnek hátha egy fórum zegzugos bugyrában rábukkanok a megoldásra. Tuti tippet nem találtam, de sokan a féktisztítást javasolták, mert néha segít. Veszteni meg nem vesztek vele. Még a Banditos Facebook csoportba is beírtam, hátha járt már így valaki. Jöttek is a kommentek, a többség saját tapasztalatai alapján az alapos féktárcsa tisztítást és a szegecsek átforgatását javasolta. Kezdtem látni a fényt az alagút végén.

A megoldás!?

Hétvégén aztán nekiestem a fékeknek, jó alaposan átdörzsöltem féktisztítóval, a betéteknek is adtam bőven a szerből, megforgattam a szegecseket, 800-as csiszolópapírral áttöröltem a tárcsákat, majd megismételtem a folyamatot. Láthatóan szebb lett a látvány, és talán, alig észrevehetően a fékhatás is jobb lett. Még a guminyomást is lecsökkentettem 1,6 barra, mert állítólag ez is segít. 

fektarcsa.jpg

A szegecsek tisztításához én féktisztítót használtam, de sokan javasolták a WD40-et is. Jó alaposan befújod a szegecseket, majd egy csavart átdugsz rajta, anyával megszorítod, majd elkezded forgatni. Addig kell csinálni, amíg már az ujjaddal is forgatni tudod a szegecseket.

Nekifutás a műszakinak 2.

A műszaki előtt 2 napig alig aludtam, marhán izgultam, hogy sikerült-e orvosolni a hiba forrását. A vizsgáztatás előtt jól bemelegítettem a fékeket, előtte „megvasaltam” a tárcsákat, azaz folyamatos fékkel mentem. A fékpadon aztán jól vizsgázott a moci, de teljesen csak akkor nyugodtam meg, amikor már kezemben volt a papír. 

Jó tanács a végére

Zárásként mindenkinek javaslok egy alapos féktisztítást műszaki előtt, nehogy úgy járjatok, mint én. Ha pedig már bukott műszaki vagy fékpados mérés után állsz, próbáld ki a féktisztítást a fentiek alapján a költséges tárcsacsere előtt!

Végül megjegyezném, hogy gondolkodás nélkül cseréltem volna az első féktárcsákat, ha valóban, érezhetően ütött volna a tárcsa, látható deformáció lett volna rajta, vagy rossz lett volna a fékhatás. Szerencsére „csak” koszos volt.

Ha tetszett az írás kövesd a blogot!
Ha nem szeretnél lemaradni a következő bejegyzésről kövess Facebookon.
Ha csak a képek érdekelnek keress Instagramon.
Túraútvonalaim nézd meg RBikeren.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://igymotorozoken.blog.hu/api/trackback/id/tr1515110826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása